Har du en konkurranseklausul i din ansettelseskontrakt kan det være at den fra 1. januar 2016 ikke lenger kan fastholdes av arbeidsgiver. Fra 1. januar 2016 begrenses arbeidsgivers mulighet for å kreve at en tidligere ansatt respekterer en konkurranse- og eller kundeklausul og arbeidstakers adgang til å tiltre stilling hos en annen arbeidsgiver. Betingelsene fremgår.. read more →

Ved å opprette testament kan du påvirke et barns økonomiske fremtid. Hvis du ikke er klar over at du ikke helt fritt kan bestemme hvem som skal passe på verdiene du ønsker at dine barn skal arve eller du vil overføre til mindreårige barn i gave, kan det være lurt å fortsette å lese. Forvaltningen.. read more →

Fra 1. juli 2015 trådte et knippe av nye regler for midlertidig ansettelser i kraft. Reglene gir arbeidsgiver en videre adgang til å foreta ansettelser på midlertidig kontrakt, men det har noen konsekvenser som det er viktig å være klar over.  Utgangspunktet i norsk arbeidsrett er fortsatt at arbeidstakere skal tilbys fast ansettelse. Ved faste.. read more →

Fra 1. januar 2014 vil barneloven gi barn bedre beskyttelse i forbindelse med barnefordelingssaker. I forbindelse med lovendringen kalles sakene ikke lenger for barnefordelingssaker men «foreldretvister» for å markere at barn ikke er til fordeling. Endringene i barneloven skal: styrke barneperspektivet i saker om foreldreansvar, bosted og samvær for domstolene og skal gi bedre beskyttelse av.. read more →

Regjeringen foreslår helt å fjerne arveavgift fra 1. januar 2014. En positiv endring for alle som har verdier de ønsker å videreføre til neste generasjon uten at mottakerne skal måtte betale arveavgift. Men for visse typer av verdier vil lovendringen kunne bety en høyere gevinstbeskatning på 28 % istedet og da kan det bli dyrt.. read more →

Hvis statsbudsjettet aksepteres uten endringer, så vil det fra 2014 være mulig å få verdier/kontanter i arv eller forskudd på arv fra hver av sine foreldre på 1 million kroner. Beløp utover 1 million skal det betales 10 % for hvis mottaker er barn eller foreldre, 15 % til andre mottakere. Hvis du har tenkt.. read more →

Riktig eller galt? 1. Ansatte kan avspasere overtid i stedet for å få overtidsbetalt. 2. Hvis man har høy lønn og bonus, har man ikke krav på overtid. 3. Arbeid på andre tidspunkter enn innenfor avtalt arbeidstid for eksempel 8-16 gir ikke rett til overtid. 4. Kun overtid pålagt av en leder/overordnet gir ansatte rett.. read more →

Selv om konsulenten sender regning tillagt mva. kan det være feil å utbetale uten skattetrekk. Unnlater du å ta stilling til dette fordi kontrakten inneholder klausul om at konsulenten selv er ansvarlig for skatt? Eller at han ikke skal betraktes som ansatt? I tilfelle løper du en risiko som du kanskje kan unngå med noen.. read more →

Utbetalinger etter erstatningsretten det vil si i henhold til Skadeerstatningsloven gir rett til fritak for formuesskatt som beskrevet nedenfor. Vær oppmerksom på at utbetalinger fra forsikringsavtaler (livsforsikringer, ulykkesforsikringer og lignende) er ikke fritatt for formuesskatt. Erstatningsutbetaling for personskader Det er bare erstatningsutbetalinger i henhold til Skadeerstatningsloven hvor personskaden har gitt 50 % ervervsmessig uførhet som gir.. read more →

Har du vært eller vurderer du å være hjemme noen år, eller arbeide deltid så vet du at det har konsekvenser for din økonomiske situasjon. Men er du klar over alle konsekvenser? Bør du kanskje ta noen grep så det ikke får flere konsekvenser enn du ønsker? Ifølge statistikk fra Statistisk Sentralbyrå for november 2012.. read more →

Fra og med 2013 avvikles ordningen med skatteklasse 2 for enslige forsørgere. Enslige forsørgere skal fremover liknes i skatteklasse 1. Dette vil bety at en skattelette på 12 700 kr forsvinner. Enslige forsørgere som oppfyller betingelsen for å få utvidet barnebidrag etter barnetrygdloven får imidlertid et nytt særfradrag som skal erstatte skattelettelsen som fulgte av skatteklasse 2… read more →